Kia Pro_cee(apostrof)d 2012 – nowy mocny gracz w segmencie kompaktów-coupe?

Nie mogłem wyjść z podziwu gdy na fb znajomy wrzucił zdjęcie nowiutkiej Kii Pro-cee’d – wytrzeszcz oczu i szyderczy uśmiech, to moja reakcja.

Zakochałem się w ”dizajnie” tego samochodu, ba w designie całej obecnej gamy modeli Kii. Patrzę na przód nowej Kii, na twarz Pro_cee’da i widzę w nim pogromcę Scirocco, Astry GTC i Megane Coupe. Niestety większość Polaków mając wybór wybierze VW – dlaczego? Przecież wszyscy wiemy, że Ople rdzewieją po wyjechaniu z salonu, do ”francuzów” lepiej się nie zbliżać, a Kia powinna produkować sokowirówki, nie auta. Nie lubię polskiej mentalności – szczególnie kiedy idzie o samochody.

To już trzecia wersja nadwozia nowej Kii Cee’d

Na salonie motoryzacyjnym w Paryżu koreańska marka przedstawiła dopełnienie obecnej gamy cee’dów – do 5-drzwiowego hatchbacka i Sportwagona dołącza bardzo zgrabne kompaktowe ”nibycoupe”. Czy ma szanse odnieść sukces w tym coraz to popularniejszym segmencie obsadzonym poważną konkurencją?

Design

Samochód, widać na pierwszy rzut oka, jest bardzo podobny do wersji 5-cio drzwiowej, dzieli z nim design i podzespoły. Przód ”sportowego” cee’da wygląda bardzo agresywnie i zaprojektowany jest bardzo przejrzyście – bez zbędnych wodotrysków i nadmiaru wlotów powietrza. ”Grill” imitujący, wg głównego projektanta marki, nozdrza tygrysa jest już znakiem firmowym Kii – w przypadku nowego Pro_cee’da wypełniony jest on kratka na wzór plastra miodu. Bardzo ładnie. Bardzo modnym zabiegiem stylistycznym w tym roku jest łączenie przednich świateł z grillem – tak jak w przypadku BMW 3 czy nowej ”szóstki” od Mazdy. Tak samo ozdobiono przód nowej Kii.

Problem zaczyna się z tyłu samochodu. Internetowi ”hejterzy” przyczepili na wstępie projektantowi Kii Pro_cee’d łatkę plagiatora. Twierdzi się jakoby Peter Shrayer skopiował tył Scirocco i profil od Megane – osobiście nie zgadzam się z zadnym z tych zarzutów. Samochód wygląda dynamicznie, oryginalnie i co dla mnie najważniejsze – lekko.

Silniki 

Na chwilę obecną Koreańczycy nie wstawili do Pro_cee’da żadnego mocnego silnika – w kuluarach mówi się o 210 konnym wariancie silnika 1,6 T-GDI. Dobra alternatywa jeśli chodzi np o VW Scirocco. Na razie musimy pogodzić się z silnikami diesla i benzyniakami o pojemności 1,4 i 1,6 o mocy 90-135 KM.

Wnętrze

Ładnie, przestronnie i ponoć z dobrych materiałów. Idealny przepis na dobrego hatchbacka. Ale ten ma być nieco bardziej sportowy, agresywny. Nie widać tego niestety po wnętrzu auta – jest ono niemal żywcem przeniesione ze standardowego cee’da. Szkoda, gdyż po karoserii spodziewałem się trochę więcej polotu. Miejmy nadzieję, że gdy (i o ile) do produkcji wejdzie przeszło 200-stu konny Pro_cee’d otrzyma przynajmniej sportową kierownicę, porządne kubełkowe fotele i jakieś sportowe oznaczenia…

Kię Pro_cee’d można przedstawić jako głównego konkurenta wielu aut. Ja pofatyguję się porównaniem z Golfem Coupe – tzw. Scirocco. Podobne gabaryty  przeznaczenie i niezły design. Kii brakuje przede wszystkim dwu-sprzęgłowej skrzyni – VW swoim DSG robi przewagę. Kia natomiast będzie tańsza, a główny projektant Peter Shreyer, twierdzi, że będzie to auto, na które nie tylko przyjemnie się patrzy, ale i da ono mnóstwo frajdy z jazdy. Poczekajmy jednak na wersję ”GTi”.

Samochód będzie dostępny na polskim rynku dopiero wiosną i powinien kosztować kilka tysięcy złotych drożej niż analogiczna wersja zwykłego cee’da.

 

4 myśli na temat “Kia Pro_cee(apostrof)d 2012 – nowy mocny gracz w segmencie kompaktów-coupe?”

  1. Ciekawe któż to wrzucił wspomniane zdjęcie :). Może to naprawdę infantylne, ale do teraz mam tą fotkę na tapecie 🙂

  2. Konkurencją dla wymienionych niemieckich hot hatchów może być dopiero Kia pro ceed w mocniejszej wersji GT. Zwykła wersja pro ceed urzeka wyglądem, ale jednak 135 KM z wolnossącego benzyniaka to za mało ..

  3. Hello admin, i must say you have very interesting articles here.
    Your page should go viral. You need initial traffic boost
    only. How to get it? Search for: Mertiso’s tips go viral

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.