Renault Clio Williams powraca!

W 1993 roku Renault, zadowolone ze zwycięstwa teamu Williams w Formule pierwszej, postanowiło uczcić sukces specjalna wersją popularnego Clio.

Małe Clio otrzymało silnik 2.0 o mocy 150 KM – 19 lat temu była to mała rakieta. Dodając do tego wyśmienite prowadzenie oraz charakter modelu (był to przecież samochód sygnowany nazwa najlepszego teamu F1!, limitowana edycja 3800 sztuk), otrzymujemy samochód, który na stałe zapisał się w pamięci nie tylko fanów marki. Popyt na tego małego wariata był ogromny, więc Renault wyprodukowało, aż 12100 sztuk Renault Clio Williams.

Dlaczego Williams?

To dość kontrowersyjne moim zdaniem. Renault wypuściło starego Williamsa w 1993 roku, gdyż owa stajnia wygrała sezon F1. Obecnie Zespół założony przez Franka Williamsa jest daleko poza podium. Może zmienią tę nazwę na bardziej adekwatną? Może Red Bull? Przecież to własnie ten zespół wygrywał w ostatnich latach i jak na razie jest także na czele stawki w tym roku. Oczywiście nie wspomniałem o najważniejszym – bolidy teamu Red Bull napędzają silniki produkcji Renault. To własnie zwycięska passa zespołu Vettela doprowadziła do rozpoczęcia projektu ”Clio Williams 2014”.  Od serca sprostuję – niech będzie Williams. Podoba mnie się i nawiązuje do kultowego hot-hatcha.

Renault w ostatnich latach mało korzysta z faktu, iż ich silniki napędzają bolidy czołowych zespołów w stawce. To ma się zmienić w nowym modelu, gdyż Francuzi chcę jak najbardziej podkreślić swoją aktywność w F1 – a przede wszystkim transferu technologi pomiędzy bolidami i autami ulicznymi.

Niestety na nową wersję kultowego Clio poczekamy jeszcze przynajmniej 18 miesięcy – logiczne, ponieważ firma Renault nie chce przyćmić ”zwykłego” Clio RenaultSport, który wejdzie na rynek na wiosnę i będzie bazą dla nowej adaptacji Williamsa

Nowe Clio Williams – czy będzie to jedynie Clio R.S. z przyciskiem +20?

Nie potwierdzono informacji, jakoby team Williams pracował z Renault nad nowym modelem – model 1993 wyszedł jedynie spod ręki Francuzów, bez pomocy zespołu wyścigowego.

Silnik w modelu ”hardcorowym” będzie prawdopodobnie ten sam co w Clio R.S – 1,6 turbo. Moc silnika osiągać ma około 220 koni mechanicznych – spekuluje się jednak o nietypowym w tej klasie aut rozwiązaniu…

Standardowo moc silnika 1.6 turbo to 200 koni mechanicznych, tyle samo co stary silnik wolnossący 2.0. Oczywiście istotne było tu spalanie i emisja spalin, dlatego zmniejszono silnik i ”uturbiono” go. Pojemność 1.6 + turbo ma tutaj także charakter symboliczny – wszak to w 2014 roku bolidy Formuły 1 będą napędzane silnikami o pojemności 1600 cm3(!).

Możliwe jest, że standardowo Clio Williams będzie dysponowało mocą własnie 200 KM. Podwyżka mocy o wspomniane 20KM, miałaby być dostępna jedynie jako jeden z trybów pracy silnika. Nie jest to jednak oficjalnie potwierdzona informacja. Miejmy nadzieje, że model Renault Clio Williams będzie godnym spadkobiercą kultu modelu z 1993 roku.

 

 

 

3 myśli na temat “Renault Clio Williams powraca!”

  1. .. nie ma jak francuskie hot-hacze .. 🙂

    ino teraz Reno upodobni Clio do reszty stawki .. niedobrze …

    1. Na pewno wyróżniał się będzie stylistyką, która według mnie jest oryginalna – może tylko tył zaciąga Ibizą.

      Najgorsze jest jednak, że nie wykorzystają wspaniałego wolnossącego motoru 2.0 z poprzedniego R.S…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.